Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012

ΜΝΗΜΟΝΙΟ 3:ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΩΝ ΣΤΑ ΑΕΙ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΚΟΛΕΓΙΑΚΩΝ ΤΙΤΛΩΝ

Ραγδαίες εξελίξεις στον ευρύτερο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης φέρνει το νέο μνημόνιο, οι διατάξεις του οποίου είναι ήδη «καθ' οδόν» προς τη Βουλή.
Λύνει «εν μία νυκτί» το χρόνιο ζήτημα της επαγγελματικής αναγνώρισης των πτυχίων των αποφοίτων κολεγίων που συνεργάζονται με ξένα ΑΕΙ (franchise), ενώ όσον αφορά τα δημόσια πανεπιστήμια καταργεί μεμιάς το 90% των συμβασιούχων τους! Το σχέδιο «Αθηνά» που προχωρεί ακάθεκτο, εκτός του ότι θα σαρώσει πλήθος σχολών, θα στείλει σπίτι τους και χιλιάδες συμβασιούχους καθηγητές.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αποκαλύπτει σήμερα το «Εθνος της Κυριακής»:
1 Το νέο μνημόνιο υιοθετεί νομοθεσία που α) αναγνωρίζει επαγγελματικές προϋποθέσεις από τίτλους σπουδών «franchise», καθώς και την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας των πτυχιούχων τους, β) εξασφαλίζει πως οι κάτοχοι τίτλων σπουδών «franchise» από άλλες χώρες-μέλη έχουν το δικαίωμα να εργάζονται στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους με κατόχους ελληνικών τίτλων. Συνολικά 18 κολέγια στη χώρα μας συνεργάζονται με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια λειτουργώντας ως παραρτήματά τους. Οι σπουδαστές αυτών των κολεγίων φθάνουν σήμερα τις 20.000.
2 Μειώνει αυτομάτως το προσωρινό προσωπικό των πανεπιστημίων και των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων κατά 90%. Το κλείσιμο των τμημάτων θα σημάνει και την απόλυση των καθηγητών αυτής της απασχόλησης. Οι συμβασιούχοι των ΑΕΙ ξεπερνούν τους 3.500, ενώ στα ΤΕΙ υπηρετούν περίπου 8.000 - 10.000 επιστημονικοί και εργαστηριακοί συνεργάτες, που είναι οι «κολώνες» των σχολών. Με λίγα λόγια, οι συμβασιούχοι του ΠΔ 407 βλέπουν την... πόρτα εξόδου από την εργασία τους, αφήνοντας γυμνά σχεδόν όλα τα περιφερειακά ΑΕΙ, που κυρίως απασχολούν το συγκεκριμένο επιστημονικό προσωπικό.
Η γνωστοποίηση της είδησης αναμένεται να φέρει ανυπέρβλητη αναστάτωση στα Πανεπιστήμια Αιγαίου, Ιωαννίνων, Δυτικής Μακεδονίας, Πελοποννήσου και στο Ιόνιο, αλλά και στα κεντρικά ΑΕΙ, που και αυτά απασχολούν μεγάλο πλήθος συμβασιούχων. Σύμφωνα με την ακαδημαϊκή κοινότητα, οι εν λόγω υπάλληλοι κάλυπταν και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
Εάν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι με τις διαδικασίες προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ τα τελευταία χρόνια, ιδίως στα μεγάλα ΑΕΙ, δεν έχουν διοριστεί νέοι υπάλληλοι, παρά το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια έχουν ζητήσει υπαλλήλους με αυτή τη διαδικασία, είναι προφανές ότι χωρίς τους προαναφερθέντες συμβασιούχους τα πανεπιστήμια ήταν και είναι αδύνατο να λειτουργήσουν.
Φυσικά το κλείσιμο δεκάδων σχολών, που αναμένεται σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, δημιουργεί το τέλειο έδαφος, ώστε αυτοί οι καθηγητές να φαίνεται ότι δεν έχουν λόγο ύπαρξης...
Σημαντικές ανακατατάξεις
Αλλάζει ριζικά ο χάρτης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μετά την οριστική αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχίων που δίνουν τα ελληνικά κολέγια σε συνεργασία με πανεπιστήμια της EΕ. Μέσα στον ορυμαγδό των νέων μέτρων, που φέρνουν τα πάνω-κάτω στη ζωή και στο βιοτικό επίπεδο εκατομμυρίων Ελλήνων, το τρίτο μνημόνιο περιέχει και μία πρόβλεψη για τα επαγγελματικά προσόντα. Η τρόικα πιέζει για την άρση των εμποδίων και την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των κολεγίων με αυτά των πτυχιούχων των ελληνικών ΑΕΙ, γεγονός που είχε αποτυπωθεί τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο μνημόνιο.
Πτυχία των 20.000 φοιτούντων σήμερα στα 18 κολέγια που συνεργάζονται με ξένα ΑΕΙ, καθώς και τα 25.000 πτυχία όλων εκείνων που αποφοίτησαν από το 1989 και ύστερα θα πάρουν τον δρόμο της τελεσίδικης αναγνώρισης. Η κυβέρνηση αποφάσισε να συμμορφωθεί πλέον με τις πολλαπλές αποφάσεις των ευρωπαϊκών δικαστηρίων, που εκκρεμούσαν στην υλοποίησή τους επί πολλά έτη.
Η απροθυμία και οι καθυστερήσεις των κυβερνήσεων να ξεκαθαρίσουν το τοπίο στον χώρο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης και να προχωρήσουν στη διαβάθμιση των ποικίλων δομών, οδήγησαν σε συσσώρευση προβλημάτων δύο δεκαετιών. Με νομοθετικές πρωτοβουλίες των τελευταίων χρόνων επιχειρήθηκε να μπει τάξη στις αποκαλούμενες «γκρίζες ζώνες» της εκπαίδευσης και χορηγήθηκαν άδειες, βάσει κριτηρίων, σε 24 ιδιωτικά κολέγια, ώστε να λειτουργούν ως Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης (ΚΕΜΕ).
Τα 18 από τα 24 ΚΕΜΕ έχουν συνεργασίες με πανεπιστήμια χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και μόνο αυτά μπορούν να εξασφαλίσουν στους αποφοίτους τους τη δυνατότητα αναγνώρισης των πτυχίων που παίρνουν από τα συνεργαζόμενα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
ΚΟΛΕΓΙΑ
Οι ευνοϊκές διατάξεις
Οι διατάξεις του νέου μνημονίου που αναφέρονται συγκεκριμένα στο ζήτημα των κολεγίων αποτυπώνονται ως εξής:
1. Λαμβάνονται μέτρα προκειμένου να διασφαλίσουν την αποτελεσματική εναρμόνιση με τους ευρωπαϊκούς κανόνες όσον αφορά τις επαγγελματικές προϋποθέσεις, συμπεριλαμβανόμενης της συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (μεταξύ άλλων όσον αφορά τους τίτλους σπουδών «franchise»). Συγκεκριμένα η κυβέρνηση:
2. Συνεχίζει την επικαιροποίηση όσον αφορά τον αριθμό των εκκρεμών αιτήσεων για την αναγνώριση επαγγελματικών προϋποθέσεων και τις αποστέλλει στην Επιτροπή (ανά τρίμηνο).
3. Υιοθετεί νομοθεσία που α) καταργεί την απαγόρευση της αναγνώρισης επαγγελματικών προϋποθέσεων από τίτλους σπουδών «fran-chise» και την απαγόρευση άσκησης οικονομικής δραστηριότητας, β) εξασφαλίζει πως οι κάτοχοι τίτλων σπουδών «franchise» από άλλες χώρες-μέλη έχουν το δικαίωμα να εργάζονται στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους με κατόχους ελληνικών τίτλων.
ethnos