Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

Τριάντα χρόνια πίσω γύρισε η αγορά αυτοκινήτου

Σε αφανισμό οδηγείται η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, καθώς η πτώση των πωλήσεων έχει αγγίξει το 70% στην τριετία και τα στοιχεία από το πρώτο δίμηνο του 2012 υποδεικνύουν επιτάχυνση της συρρίκνωσης.
Η πετρελαιοκίνηση δεν έχει φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, παρά τη στροφή μερίδας αγοραστών προς αυτό το τμήμα της αγοράς, ενώ οι μαζικές εξαγωγές του ελληνικού στοκ προς την Ευρώπη γίνονται με μεγάλη ζημία για τους εμπόρους. Οι κάτοχοι αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού -υπό το βάρος της φορολόγησης και της κατανάλωσης- αδυνατούν να βρουν αγοραστή ακόμα και σε εξευτελιστικές τιμές, ενώ οι λιγοστοί υποψήφιοι αγοραστές έχουν να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα για το φορολογικό καθεστώς της αυτοκίνησης στην Ελλάδα, αλλά και τις καλπάζουσες τιμές των καυσίμων.

Την ίδια στιγμή, δεκάδες χρεοκοπίες μικρότερων και μεγαλύτερων εταιρειών εμπορίας αυτοκίνητου, συνοδευόμενες από χιλιάδες απολύσεις, χαρακτηρίζουν σήμερα τον κλάδο. Οι κατάσχεσεις οχημάτων από τις τράπεζες, τόσο αυτών που ανήκουν σε ιδιώτες όσο και αυτών που ανήκουν σε εταιρείες εμπορίας που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους, έχουν πολλαπλασιαστεί και προστίθενται στο στοκ που διοχετεύεται στο εξωτερικό, έπειτα από προσκλήσεις ξένων εμπόρων από το management των τραπεζών.

Πτώση-ρεκόρ
Το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2012 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 16.736 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), παρουσιάζοντας μείωση 27,4% ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Για ολόκληρο το 2011 η μείωση των πωλήσεων ήταν της τάξης του 31,3% και για το 2010 ήταν 35,1%. Συνολικά στην τριετία η πτώση κυμαίνεται σε επίπεδα ρεκόρ της τάξης του 71%, οδηγώντας πίσω την αγορά στα επίπεδα της δεκαετίας του ΄70.

Οι παράγοντες του κλάδου υπογραμμίζουν ότι το επίπεδο κρίσης που βιώνει ο κλάδος της εμπορίας αυτοκινήτων δεν είναι πλέον διαχειρίσιμο, ενώ τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται, αν αναλογιστούμε ότι αυτή η μεταβολή έγινε με βίαιο τρόπο, στερώντας από την αγορά αντανακλαστικά αυτορύθμισης.

Τα αποτελέσματα είναι τραγικά, με χιλιάδες κλειστά καταστήματα, κατεστραμμένους πολύ μικρούς ή μικρούς επιχειρηματίες, αλλά και δεκάδες χιλιάδες απολυμένους», σημειώνει, μιλώντας στο «Κ», o πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων και Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, Απόστολος Πετιμεζάς, ξεχωρίζοντας την υπερβολική αύξηση του κόστους κτήσης και χρήσης και όχι την ύφεση ως αιτία της κρίσης. Το αποτέλεσμα, βέβαια, για τα δημόσια έσοδα, μετά και τις καταθέσεις πινακίδων, είναι το αντίστροφο από το προσδοκώμενο, αφού σημειώνεται μείωση. Υπολογίζεται πως περισσότεροι από 360.000 ιδιοκτήτες κατέθεσαν πινακίδες κυκλοφορίας το 2011.

Αν οι τράπεζες δεν παράσχουν ρευστότητα στις επιχειρήσεις και δεν βελτιώσουν τον δείκτη εγκρισιμότητας των αιτήσεων δανείων των καταναλωτών, η αγορά αυτοκίνητου δεν μπορεί να βγει από το αδιέξοδο. «Ακόμα και όσες επιχειρήσεις -έστω και με ζημία-έχουν κρατηθεί μέχρι στιγμής, και αυτές με μαθηματική ακρίβεια θα κλείσουν», αναφέρει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ΣΕΕΑΕ.

πηγή:capital.gr