Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2012

ΠΑΙΔΙ: Μήπως «τρώει» τα νύχια του και «πιπιλάει» ακόμα το δάχτυλό του;


Πώς αντιμετωπίζεται η ονυχοφαγία; «ΠΙΠΙΛΑΕΙ» ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΟ ΤΟΥ! ;

1. ΟΝΥΧΟΦΑΓΙΑ

Ο δεκάχρονος Αντώνης «τρώει» συνεχώς τα νύχια του. «Δεν έχει χρειαστεί ποτέ να τα κόψουμε με ψαλίδι. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε κάνει πολλές συζητήσεις μαζί του», λένε οι γονείς του. «Κάθε φορά μας απαντάει ότι δενκαταλαβαίνει πώς το κάνει και κάθε φορά μας υπόσχεται ότι θα είναι η τελευταία».

Αρκετά παιδιά διανύουν μια περίοδο που «τρώνε» τα νύχια τους. Και το κάνουν παντού: στο σχολείο, στο σπίτι, στις βόλτες… Το φαινόμενο αυτό λέγεται «ονυχοφαγία» και είναι κάτι που προβληματίζει πολλούς γονείς.

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ:

  • Παρατηρήστε σε ποιες περιπτώσεις το παιδί «τρώει» τα νύχια του. Όταν πλήττει, όταν παρακολουθεί τηλεόραση, όταν το μαλώνετε, όταν είναι στενοχωρημένο;
  • Αναρωτηθείτε μήπως κάποιος από τους δυο γονείς έχει την κακή συνήθεια ή μήπως την είχε και την έκοψε. Συχνά στην οικογένεια συναντάμε κάποιον από τους γονείς με αυτήν τη συνήθεια.
  • Αποφεύγετε να δίνετε έμφαση σε αυτό που κάνει το παιδί σας κάνοντάς του παρατηρήσεις. Δε θα πετύχετε τίποτε άλλο παρά να ενισχύσετε αυτήν τη συμπεριφορά, που ίσως είναι παροδική.
  • Αν έχει αυτήν τη συνήθεια για αρκετό διάστημα, ίσως αποτελεί μαζί με άλλα στοιχεία ένδειξη ότι το παιδί σας έχει άγχος.
  • Αναλογιστείτε τη γενικότερη συμπεριφορά του, τον τρόπο που λειτουργεί.
  • Αξιολογήστε αν υπάρχουν στοιχεία στο περιβάλλον σας που το πιέζουν, π.χ., είστε αυστηροί γονείς, έχετε υπερβολικές προσδοκίες, το πιέζετε κ.λπ.
  • Αν διαπιστώσετε κάτι τέτοιο, δοκιμάστε να αλλάξετε τη στάση σας ή ζητήστε τη βοήθεια ειδικού.
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Πάρα πολλά παιδιά εγκαταλείπουν τη συνήθεια της ονυχοφαγίας από μόνα τους, αργά ή γρήγορα. Στα κορίτσια υπερισχύει η επιθυμία τους να έχουν όμορφα χέρια και αυτό αποτελεί ένα σοβαρό κίνητρο, στα δε αγόρια παρατηρείται ότι γενικά, γύρω στα 12-14 χρόνια, αυτό είναι ένα πρόβλημα που το έχουν ήδη ξεπεράσει.

2. «ΠΙΠΙΛΑΕΙ» ΑΚΟΜΑ ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΟ ΤΟΥ!

«Έλα, Νικολάκη, είσαι ολόκληρος άντρας πια και ακόμα βάζεις το δάχτυλο στο στόμα!» λέει απεγνωσμένα η μητέρα ενός «νεαρού» 3 χρονών. «Πραγματικά, δεν ξέρουμε τι να κάνουμε. Να τον μαλώσουμε; Και από την άλλη αναρωτιόμαστε: Μήπως δεν είναι χαρούμενος, μήπως δεν του δείχνουμε αρκετή αγάπη και προσοχή; Ό,τι και να κάνουμε, όμως, ο Νίκος απλώς μας κοιτάζει και συνεχίζει απτόητος».

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ:
  • Αρχικά να μην ανησυχείτε, ακόμη και αν θεωρείτε ότι το παιδί σας έχει «μεγαλώσει» (είναι δηλαδή 2-3 χρόνων) για να εξακολουθεί να βάζει το χέρι στο στόμα σαν πιπίλα.
  • Μην προσπαθήσετε να το κάνετε να σταματήσει χρησιμοποιώντας περιορισμούς ή βάζοντας κάποια ουσία με δυσάρεστη γεύση στο δάχτυλό του, όπως συνήθως λένε οι γνωστοί σας. Όλα αυτά δε θα φέρουν κανένα αποτέλεσμα. Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι απλώς θα το κάνετε νανιώσει ακόμα πιο άσχημα και θα αυξηθεί η επιθυμία του να «πιπιλάει» το δάχτυλό του περισσότερο από πριν.
  • Ένα πράγμα που θα μπορούσατε να κάνετε είναι να παρατηρήσετε σε ποιες περιπτώσεις το παιδί σας βάζει το δάχτυλό του στο στόμα.
  • Μήπως αυτό συμβαίνει λίγο πριν πάει για ύπνο; Ίσως είναι κουρασμένο κι αυτός είναι ένας τρόπος για να χαλαρώνει. Σε αυτή την περίπτωση δοκιμάστε να το βάλετε για ύπνο λίγο πιο νωρίς.
  • Μήπως αυτό συμβαίνει όταν έχετε επισκέψεις; Ίσως νιώθει ότι το έχετε παραμελήσει και παρηγοριέται με το δικό του γνωστό τρόπο. Βοηθήστε το να προσαρμοστεί με τους επισκέπτες, δίνοντάς του περισσότερη προσοχή.
  • Μήπως αφού το έχετε μαλώσει; Ίσως είναι ο τρόπος του για να ηρεμήσει από την ένταση που νιώθει.
ΠΡΟΣΟΧΗ!
  • Τα περισσότερα παιδιά σταματούν να βάζουν το δάχτυλο στο στόμα μόνα τους.
  • Αν όμως είναι ήδη 4-5 χρόνων και εξακολουθεί να το κάνει, συζητήστε ήρεμα μαζί του και ρωτήστε το πώς νιώθει για αυτήν του τη συνήθεια.
  • Ρωτήστε το αν θα ήθελε να προσπαθήσει να τη σταματήσει και συμφωνήστε μαζί ή σε συνεργασία με την παιδαγωγό στον παιδικό σταθμό τον τρόπο.
  • Αν δεν τα καταφέρετε και το παιδί είναι 5 χρόνων και πάνω, ίσως είναι χρήσιμο να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό.