Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012

Κατερίνα Καραταΐρη: H ελληνίδα... πρέσβειρα της ανεργίας

Αυτή είναι η ιστορία της Κατερίνας. Μίας καθημερινής 30χρονης άνεργης Ελληνίδας, που έμελλε να γίνει το πρόσωπο της «ανεργίας» στην παγκόσμια καμπάνια της Benetton. 

 Η Κατερίνα Καραταΐρη είναι άνεργη, όχι απολυμένη όπως θέλει η εξαναγκαστική μελό δημοσιογραφία. Είναι μία άνεργη 30 ετών, όπως το μεγαλύτερο μέρος των συνομήλικων φίλων και γνωστών της που δεν έτυχε να έχουν καν την ευκαιρία να δουλέψουν ώστε να απολυθούν, και που δίπλα στην κάρτα ανεργίας φιγουράρει το πτυχίο της ΑΣΟΕ, το μεταπτυχιακό στις σπουδές πολιτιστικής διαχείρισης και ένα μεγαλεπήβολο αλλά μισοτελειωμένο- προς το παρόν- διδακτορικό σε σπουδές Audiovisual Communications, στο Πανεπιστήμιο Autonoma της Βαρκελώνης, που η οικονομική κρίση άφησε έρμαιο, χωρίς χρηματοδότηση, στο δρόμο της.

Η Κατερίνα, ενάντια στα σημάδια και την κακοτροπιά των καιρών, έφτασε μέχρι τη Βενετία και τις εγκαταστάσεις του ερευνητικού κέντρου Fabrica, για να γίνει η «άνεργη της χρονιάς», η ελληνίδα πρέσβειρα της οικονομικής κρίσης στην παγκόσμια καμπάνια της Benetton και μιλά για την εμπειρία της αυτή αποκλειστικά στο click@Life.
Πώς προέκυψε η συνεργασία με τη Benetton;
Τυχαία. Ακόμα μία δουλειά που μου επικοινώνησε ένας πολύ καλός μου φίλος στη Βαρκελώνη. Την περίοδο εκείνη έψαχνα για δουλειά και χαζεύοντας τα e mail μου, είδα ότι μου είχε φτάσει ένα μήνυμα για ένα casting που γινόταν από την Benetton, χωρίς ακόμα να γνωρίζω την ακριβή περιγραφή του project.
Ζητούσαν άτομα για να συμμετάσχουν στη νέα καμπάνια της εταιρείας. Φυσικά το όνομα Benetton από μόνο του ήταν αρκετό για να απαντήσω στην αγγελία. Η διορία έληγε σε μία ώρα. Όταν πλέον επικοινώνησα με την παραγωγή κατάλαβα ότι πρόκειται για δουλειά μοντέλου και η αλήθεια είναι ότι ξαφνιάστηκα. Όμως έστειλα δυο φωτογραφίες μου και ένα βιογραφικό, και σε 2 μέρες χτύπησε το τηλέφωνο από Ιταλία.
Πώς ήταν η όλη η εμπειρία;
Η φωτογράφιση έγινε στις εγκαταστάσεις της Fabrica της Benetton σε ένα χωριό κοντά στη Βενετία. Η δουλειά διήρκησε δύο μέρες. Το καταπληκτικό ήταν ότι όλη η ομάδα ήταν πολυπολυτισμική. Υπήρχαν άτομα από Κούβα, Ιαπωνία, Ρωσία, Βραζιλία κλπ, από όλα τα μέρη του κόσμου. Η παραγωγή ήταν υπέροχη, όπως και όλοι οι υπόλοιποι συμμετέχοντες.
Ήμασταν όλοι πολύ διαφορετικοί μεταξύ μας όχι μόνο ως προς το background αλλά και τις ιδέες, τις αντιλήψεις, τα ενδιαφέροντα. Την όλη εμπειρία θα τη χαρακτήριζα ως «πολυπολιτισμική έκρηξη» συν το ότι το όλο διήμερο ήταν ένα ευχάριστο διάλλειμα από τη ρουτίνα της καθημερινής αναζήτησης εργασίας. Και φυσικά η χρηματική αμοιβή ήταν ότι έπρεπε εκείνη τη χρονική στιγμή.
 Πώς νιώθεις που όπου κλικάρεις βλέπεις παντού τον εαυτό σου;
Νιώθω κάπως περίεργα, αφού ακόμα και εγώ δυσκολεύομαι να με αναγνωρίσω. Αλλά ακριβώς επειδή ήταν τόσο αναπάντεχο, έχει πλάκα ειδικά όταν το συζητάμε με φίλους. Ίσως αν ντυνόμουν έτσι και στην πραγματικότητα να μην ήμουν άνεργη της χρονιάς.
Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί ως «πρόσωπο» της παγκόσμιας κρίσης και εσύ ως «το πρόσωπο» της ανεργίας. Κάτι σαν πρέσβειρα της ελληνικής κρίσης δηλαδή. Πώς αισθάνεσαι γι αυτό;
Θεωρώ ότι μπορεί η Ελλάδα, προς το παρόν, να πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια οικονομική κρίση αλλά δεν είναι μόνη της, υπάρχουν και σημαντικοί συμπρωταγωνιστές σ ' αυτό το θέατρο του παραλόγου. Μπορεί στο πρόσωπο μου πολλοί να βλέπουν την «άνεργη» Ελλάδα αλλά εγώ προσωπικά αισθάνομαι σαν ένας ακόμα νέος ανεξαρτήτου χώρας προέλευσης.
Σε εκφράζει ο τίτλος «άνεργη της χρονιάς»;
Επειδή σαν τίτλος κρύβει μια μεγάλη δόση ειρωνείας, εάν γινόταν ένας τέτοιου είδους διαγωνισμός, νομίζω ότι θα είχα πολλές πιθανότητες να... κερδίσω. Άρα θα μπορούσα να πω ότι εν μέρει με εκφράζει αλλά ωστόσο μην ξεχνάμε ότι όλα αυτά είναι στο πλαίσιο μιας μεγάλης διαφημιστικής καμπάνιας.
Πώς ορίζεις και πώς βιώνεις εσύ την κρίση ως «Άνεργη της χρονιάς»;
Σίγουρα όχι μόνο ως οικονομική κρίση και αυτό μπορεί να κρύβει αισιοδοξία. Κρίση κοινωνική, που εμπεριέχει όλες τις ανθρώπινες συντεταγμένες, κατεστημένο, ηθική, αξίες, για τις οποίες έχει φτάσει ο καιρός, που ο κόσμος πρέπει να τις σκεφτεί από την αρχή και ενδεχομένως να τις αναθεωρήσει και μετασχηματίσει.
 Συνεργάστηκες για την καμπάνια με ανέργους από άλλες χώρες. Ποιες οι πολιτισμικές διαφορές μεταξύ σας; Ο άνεργος είναι ο ίδιος παντού ή η κοινωνία και η χώρα του τον ορίζουν διαφορετικά;
Αν και τα παιδιά που συμμετείχαμε στη φωτογράφιση ήμασταν από πολύ διαφορετικά μέρη του κόσμου, όλοι είχαμε κοινές συνισταμένες, την ανησυχία και την απογοήτευση. Για μένα που μεγάλωσα στην Ελλάδα, σε μια γενιά χωρίς ιδιαίτερες ευκαιρίες ή προσδοκίες, θεωρώ ότι πιο δύσκολο είναι να διαχειριστούν το θέμα της ανεργίας τα παιδιά από προηγμένες οικονομικά χώρες. Εξάλλου, η ανεργία είναι μία κατάσταση που βίωνα και βιώνω αρκετά χρόνια. Φαίνεται πως ούτε η ανεργία έχει σύνορα.
Σου άνοιξε δρόμους η εμπειρία αυτή;
Σίγουρα υπήρξε μία μοναδική εμπειρία. Από εκει και πέρα σε επαγγελματικό επίπεδο δεν έχει αλλάξει κάτι, επειδή ακριβώς δεν είμαι επαγγελματίας μοντέλο, αυτό δηλαδή που ζητούσε και η καμπάνια. Αλλά ο χρόνος θα δείξει.
Τι θα ήθελες να μοιραστείς με το 1.5 εκατ. των ανέργων Ελλήνων;
Πιστεύω ότι οι άνθρωποι που έχουν ικανότητες μπορούν να είναι δημιουργικοί, ειδικά σε δύσκολους καιρούς. Από εκει και πέρα οφείλουμε να διεκδικούμε και να αγωνιζόμαστε. Σίγουρα η τύχη μετράει αλλά ίσως το σημαντικότερο τώρα είναι η αλληλοβοήθεια και η αλληλεγγύη.
Τι θες να αλλάξεις στην καθημερινότητα σου; Και τι θεωρείς ότι μπορείς να αλλάξεις;
Θέλω να αλλάξω την ασχήμια στο μυαλό και τη συμπεριφορά όσων δεν εννοούν να καταλάβουν ότι οι καιροί άλλαξαν. Οτιδήποτε θες πολύ, μπορείς να το αλλάξεις. Άρα και εγώ θέλω και προσπαθώ να μη σταματώ να αλλάζω εμένα, να μη σταματώ να δημιουργώ ανεξάρτητα από δουλειά ή ανεργία.
Η υπεύθυνη παραγωγής, Daria Bonera όπως έζησε τους...άνεργους της χρονιάς
 Στο τέλος της συνέντευξης ένα κάλεσμα στο skype θα οδηγούσε στην online συνέντευξη της υπεύθυνης παραγωγής, που είχε αναλάβει την καμπάνια της Benetton. Η Daria Bonera μας μίλησε για την εμπειρία της στις εγκαταστάσεις της Fabrica.
Ήταν η πρώτη φορά που συμμετείχατε σε καμπάνια της Benetton;
Ναι, ήταν η πρώτη μου φορά αλλά εδώ και πολλά χρόνια τρέφω μεγάλο σεβασμό για την εταιρεία και τις επικοινωνιακές της ικανότητες.
Είναι ένα μοναδικό και υπέροχο παράδειγμα αυτό που κάνουν, θίγοντας κοινωνικά ζητήματα, για να ανοίξει το μυαλό των ανθρώπων, και να τους κάνει να καταλάβουν και να μάθουν τι συμβαίνει γύρω μας, τι συμβαίνει στον κόσμο.
Πόσο σημαντική θεωρείτε ότι ήταν η συγκεκριμένη καμπάνια με το συγκεκριμένο μήνυμα αυτήν τη χρονική περίοδο;
Θεωρώ ότι η καμπάνια ήταν απαραίτητη. Είναι πολύ σημαντικό να δείξουμε σε όλον τον κόσμο, ότι υπέροχοι νέοι άνθρωποι σαν την Κατερίνα δεν μπορούν να βρουν δουλειά. Μια συνηθισμένη, απλή δουλειά.
Οπότε όταν άκουσα για το concept ήμουν ολοκληρωτικά έτοιμη να συμμετάσχω και να βρω και εγώ νέους, αληθινούς ανθρώπους, με μία πραγματική ιστορία, σαν αυτούς που τελικά συμμετείχαν στην καμπάνια.
Πώς έγινε η επιλογή των παιδιών που φωτογραφήθηκαν τελικά;
Το κριτήριο ήταν να είναι πραγματικά, καθημερινά πρόσωπα. Τα παιδιά λοιπόν αυτά που βλέπετε στη φωτογράφιση είναι ξεχωριστά, ιδιαίτερα, ενδιαφέροντα, απλά, δυναμικά πρόσωπα. Έχουν μια υπερηφάνεια.
 Δε λέω ότι τα μοντέλα που χρησιμοποιούνται σε καμπάνιες είναι ψεύτικα απλά αυτό είναι το επάγγελμά τους και ξέρουν να υποκρίνονται μπροστά στο φακό. Αλλά αυτά τα παιδιά ήταν υπέροχα.
Τι σας εξέπληξε περισσότερο στη συνεργασία αυτή;
Ότι όλο το concept δεν περιορίστηκε στους ανέργους μόνο μπροστά στο φακό αλλά και πίσω από αυτόν. Η εταιρεία βρήκε νέους, ταλαντούχους ανθρώπους όπως για παράδειγμα η 26χρονη φωτογράφος Anna Skladmann, και ο creative director Erik Ravelo.
Κανένα από τα παιδιά δεν είχε προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία σε συνεργασία με εταιρεία τέτοιου μεγέθους όπως η Benetton. Όλο το cast ήταν πραγματικά «του δρόμου» και τόσο αληθινό.
Θα θέλατε να ξαναδουλέψετε με τη Benetton;
Φυσικά. Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία να συναντήσω όλα αυτά τα παιδιά. Τους εύχομαι να βρουν σύντομα μια καλή επαγγελματική ευκαιρία γιατί τους αξίζει.
clickatlife