Φέτος οι διακοπές θα είναι για πολλούς
διαφορετικές είτε σε τρόπο είτε σε διάρκεια.
Τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, τα σπίτια στο χωριό, τα εξοχικά συγγενών και φίλων, ή οι ολιγοήμερες διακοπές σε έναν διαφορετικό προορισμό δίνουν την ευκαιρία για ξεκούραση και χαλάρωση ακόμα και σε περίοδο κρίσης. Όποιος και να είναι ο τόπος προορισμού, όταν υπάρχουν παιδιά συχνά τίθεται το ερώτημα πόση ελευθερία να τους δώσουν οι γονείς, όσον αφορά το καθημερινό πρόγραμμα στις διακοπές.
Οι διακοπές είναι μια περίοδος χαλάρωσης και ξεκούρασης, όχι μόνο για τους μεγάλους, αλλά και για τα παιδιά. Επομένως, προγράμματα πολύ έντονα και «γεμάτα» ή αυστηρά καθορισμένες δραστηριότητες και υποχρεώσεις δεν αρμόζουν στη φάση αυτή, καθώς κουράζουν τα παιδιά ψυχικά και σωματικά. Απαραίτητο, ωστόσο, είναι να υπάρχει κάποιο πλαίσιο μέσα στο οποίο να κινούνται τα παιδιά με ελευθερίες που καθορίζει η ηλικία τους, η προσωπικότητα, αλλά και ο χώρος που θα κάνει η οικογένεια τις διακοπές της.
Βρεφική-Νηπιακή Ηλικία
Όσο πιο μικρό είναι το παιδί τόσο μεγαλύτερη ανάγκη έχει από ένα αυστηρό πρόγραμμα όσον αφορά το φαγητό και τον ύπνο. Χρειάζεται λοιπόν να υπάρχει και στις διακοπές μια καθημερινή ρουτίνα. Διαφορετικά, μπορεί να προκληθεί γκρίνια και εκνευρισμός που θα αποβεί βέβαια σε βάρος όλης της οικογένειας.
Βέβαια, ο τρόπος εφαρμογής του προγράμματος εξαρτάται από το παιδί και την προσωπικότητά του, αφού κάποια βρέφη, για παράδειγμα, κοιμούνται εύκολα εκτός σπιτιού κι έτσι δίνουν τη δυνατότητα στους γονείς να συνδυάσουν και την ικανοποίηση των δικών τους αναγκών. Άλλα παιδιά πάλι χρειάζονται να έχουν τον χώρο τους για να μπορέσουν να ηρεμήσουν.
Τα βρέφη κοιμούνται περισσότερο και απασχολούνται πιο εύκολα ακόμα και με άσχετα αντικείμενα που κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους. Τα αγαπημένα τους παιχνίδια, καθώς και τραγουδάκια είναι ιδανικά για να παραμείνουν ήρεμα και χαρούμενα. Όσο μεγαλώνουν, τόσο περισσότερη απασχόληση χρειάζονται. Το παιχνίδι στην παραλία γίνεται πιο ενδιαφέρον για κείνα, καθώς και το κολύμπι στη θάλασσα και πολλές φορές είναι αρκετές δραστηριότητες γι’ αυτές τις ηλικίες.
Σχολική Ηλικία
Τα παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο όλη τη χρονιά όταν φτάνει το καλοκαίρι είναι εξαντλημένα από τις απαιτήσεις του υπερφορτωμένου προγράμματος. Κατά συνέπεια, το τελευταίο που θέλουν και έχουν ανάγκη είναι μια καθημερινότητα φορτωμένη από δραστηριότητες και ένα πολύ αυστηρό πρόγραμμα, όσον αφορά τον ύπνο και το φαγητό –και όχι μόνο. Επίσης, σ’ αυτές τις ηλικίες τα παιδιά αρχίζουν να έχουν απαιτήσεις όσον αφορά την παρέα γι’ αυτό και θέλουν να έχουν μαζί συνομήλικους, κυρίως του ίδιου φύλου ή να τους δοθεί η ευκαιρία να βρουν εκεί που θα πάνε.
Ο χρόνος των διακοπών καλό είναι να μην χρησιμοποιείται ούτε για μάθηση μέσα από σχολικά βιβλία ούτε για επαναλήψεις. Κάτι τέτοιο μόνο γκρίνια, πίεση και αρνητικό κλίμα μπορεί να δημιουργήσει, ενώ προκαλεί άγχος στο παιδί και μπορεί να το οδηγήσει σε αρνητική απόδοση τον επόμενο χειμώνα.
Η μάθηση μπορεί να γίνει μέσα από εξωσχολικά και κυρίως λογοτεχνικά βιβλία που ταιριάζουν στην ηλικία του παιδιού και τα οποία θα έχει εκείνο διαλέξει. Επίσης, αν το μέρος των διακοπών είναι κοντά σε ιστορικούς χώρους είναι εξαιρετική ευκαιρία να οργανώσουν οι γονείς μια επίσκεψη, ιδιαίτερα αν μπορούν να συνδέσουν μ’ αυτούς τις γνώσεις που τα παιδιά έχουν αποκτήσει από τα σχετικά διαβάσματά τους, σχολικά και μη.
Άλλωστε, ακόμα κι αν το παιδί αφιερώσει αποκλειστικά τις διακοπές του στο παιχνίδι (κυρίως το ομαδικό), θα ωφεληθεί ιδιαίτερα, ακονίζοντας τη φαντασία του και τις κοινωνικές του δεξιότητες που είναι πολύ πιο χρήσιμες από τις στείρες γνώσεις. Η παρέα και ο ποιοτικός χρόνος με τους γονείς είναι επίσης πολύτιμος, καθώς δίνεται η ευκαιρία στα μέλη της οικογένειας να έρθουν πιο κοντά και να συζητήσουν διάφορα θέματα. Καλό είναι, βέβαια, να αποφεύγονται ζητήματα που έχουν προκαλέσει ένταση κατά τη διάρκεια της χρονιάς ή που πειράζουν ιδιαίτερα τα παιδιά.
Εφηβεία
Όπως και τα παιδιά της σχολικής ηλικίας, έτσι και οι έφηβοι έχουν ανάγκη από ξεκούραση μετά από ένα δύσκολο χειμερινό πρόγραμμα. Έτσι, και για κείνους είναι απαγορευτική η σχολική μελέτη στις διακοπές, ακόμα κι αν πρόκειται για παιδί που μπαίνει στη Γ’ Λυκείου. Καθώς πιθανότατα να έχει αρχίσει ήδη φροντιστήριο και να έχει περάσει ένα μεγάλο μέρος του καλοκαιριού με διάβασμα, οι οικογενειακές ολιγοήμερες διακοπές είναι μια καλή ευκαιρία για ανασυγκρότηση δυνάμεων πριν τη μεγάλη «μάχη» των Πανελληνίων.
Οι έφηβοι γενικότερα βαριούνται εύκολα, οπότε καλό είναι να τους συμπεριλάβουν οι γονείς στην επιλογή του μέρους των διακοπών –αν τίθεται τέτοιο θέμα- και να λάβουν υπόψη τους τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους. Όσο περισσότερα έχουν να κάνουν στον τόπο παραθερισμού και όσο πιο πολλές ευκαιρίες για δημιουργία παρέας έχουν, τόσο λιγότερο θα γκρινιάζουν και θα απομονώνονται και τόσο πιο ευχαριστημένοι θα είναι και οι γονείς.
Την περίοδο της εφηβείας τα περισσότερα παιδιά όχι μόνο δεν επιθυμούν να συζητούν ή να κάνουν παρέα με τους γονείς τους, αλλά δείχνουν έντονα την αντίδρασή τους σε κάθε προσπάθεια των μεγαλυτέρων. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η διευκόλυνση των παιδιών να βρεθούν με συνομήλικούς τους και η ενθάρρυνση -χωρίς υπερβολές- για κοινωνικοποίηση. Ανάλογα με την ηλικία και το χώρο, οι έφηβοι μπορούν να έχουν μεγαλύτερες ελευθερίες απ’ ότι το χειμώνα ως προς το τι θα επιλέξουν να κάνουν, πόσο θα απομακρυνθούν και τι ώρα θα κοιμηθούν.
Στις οικογενειακές διακοπές, λοιπόν, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, χρειάζεται να διαμορφωθεί και η καθημερινότητα. Όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά, τόσο πιο μεγάλη ανάγκη υπάρχει για μια ρουτίνα, ενώ όσο μεγαλώνουν τόσο μεγαλύτερο ρόλο παίζει η ύπαρξη συνομήλικων παιδιών για να κάνουν παρέα. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη και τα ατομικά χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα του παιδιού, αλλά και οι ανάγκες και επιθυμίες των μεγάλων.
πηγή:citypress.gr
Τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού, τα σπίτια στο χωριό, τα εξοχικά συγγενών και φίλων, ή οι ολιγοήμερες διακοπές σε έναν διαφορετικό προορισμό δίνουν την ευκαιρία για ξεκούραση και χαλάρωση ακόμα και σε περίοδο κρίσης. Όποιος και να είναι ο τόπος προορισμού, όταν υπάρχουν παιδιά συχνά τίθεται το ερώτημα πόση ελευθερία να τους δώσουν οι γονείς, όσον αφορά το καθημερινό πρόγραμμα στις διακοπές.
Οι διακοπές είναι μια περίοδος χαλάρωσης και ξεκούρασης, όχι μόνο για τους μεγάλους, αλλά και για τα παιδιά. Επομένως, προγράμματα πολύ έντονα και «γεμάτα» ή αυστηρά καθορισμένες δραστηριότητες και υποχρεώσεις δεν αρμόζουν στη φάση αυτή, καθώς κουράζουν τα παιδιά ψυχικά και σωματικά. Απαραίτητο, ωστόσο, είναι να υπάρχει κάποιο πλαίσιο μέσα στο οποίο να κινούνται τα παιδιά με ελευθερίες που καθορίζει η ηλικία τους, η προσωπικότητα, αλλά και ο χώρος που θα κάνει η οικογένεια τις διακοπές της.
Βρεφική-Νηπιακή Ηλικία
Όσο πιο μικρό είναι το παιδί τόσο μεγαλύτερη ανάγκη έχει από ένα αυστηρό πρόγραμμα όσον αφορά το φαγητό και τον ύπνο. Χρειάζεται λοιπόν να υπάρχει και στις διακοπές μια καθημερινή ρουτίνα. Διαφορετικά, μπορεί να προκληθεί γκρίνια και εκνευρισμός που θα αποβεί βέβαια σε βάρος όλης της οικογένειας.
Βέβαια, ο τρόπος εφαρμογής του προγράμματος εξαρτάται από το παιδί και την προσωπικότητά του, αφού κάποια βρέφη, για παράδειγμα, κοιμούνται εύκολα εκτός σπιτιού κι έτσι δίνουν τη δυνατότητα στους γονείς να συνδυάσουν και την ικανοποίηση των δικών τους αναγκών. Άλλα παιδιά πάλι χρειάζονται να έχουν τον χώρο τους για να μπορέσουν να ηρεμήσουν.
Τα βρέφη κοιμούνται περισσότερο και απασχολούνται πιο εύκολα ακόμα και με άσχετα αντικείμενα που κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους. Τα αγαπημένα τους παιχνίδια, καθώς και τραγουδάκια είναι ιδανικά για να παραμείνουν ήρεμα και χαρούμενα. Όσο μεγαλώνουν, τόσο περισσότερη απασχόληση χρειάζονται. Το παιχνίδι στην παραλία γίνεται πιο ενδιαφέρον για κείνα, καθώς και το κολύμπι στη θάλασσα και πολλές φορές είναι αρκετές δραστηριότητες γι’ αυτές τις ηλικίες.
Σχολική Ηλικία
Τα παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο όλη τη χρονιά όταν φτάνει το καλοκαίρι είναι εξαντλημένα από τις απαιτήσεις του υπερφορτωμένου προγράμματος. Κατά συνέπεια, το τελευταίο που θέλουν και έχουν ανάγκη είναι μια καθημερινότητα φορτωμένη από δραστηριότητες και ένα πολύ αυστηρό πρόγραμμα, όσον αφορά τον ύπνο και το φαγητό –και όχι μόνο. Επίσης, σ’ αυτές τις ηλικίες τα παιδιά αρχίζουν να έχουν απαιτήσεις όσον αφορά την παρέα γι’ αυτό και θέλουν να έχουν μαζί συνομήλικους, κυρίως του ίδιου φύλου ή να τους δοθεί η ευκαιρία να βρουν εκεί που θα πάνε.
Ο χρόνος των διακοπών καλό είναι να μην χρησιμοποιείται ούτε για μάθηση μέσα από σχολικά βιβλία ούτε για επαναλήψεις. Κάτι τέτοιο μόνο γκρίνια, πίεση και αρνητικό κλίμα μπορεί να δημιουργήσει, ενώ προκαλεί άγχος στο παιδί και μπορεί να το οδηγήσει σε αρνητική απόδοση τον επόμενο χειμώνα.
Η μάθηση μπορεί να γίνει μέσα από εξωσχολικά και κυρίως λογοτεχνικά βιβλία που ταιριάζουν στην ηλικία του παιδιού και τα οποία θα έχει εκείνο διαλέξει. Επίσης, αν το μέρος των διακοπών είναι κοντά σε ιστορικούς χώρους είναι εξαιρετική ευκαιρία να οργανώσουν οι γονείς μια επίσκεψη, ιδιαίτερα αν μπορούν να συνδέσουν μ’ αυτούς τις γνώσεις που τα παιδιά έχουν αποκτήσει από τα σχετικά διαβάσματά τους, σχολικά και μη.
Άλλωστε, ακόμα κι αν το παιδί αφιερώσει αποκλειστικά τις διακοπές του στο παιχνίδι (κυρίως το ομαδικό), θα ωφεληθεί ιδιαίτερα, ακονίζοντας τη φαντασία του και τις κοινωνικές του δεξιότητες που είναι πολύ πιο χρήσιμες από τις στείρες γνώσεις. Η παρέα και ο ποιοτικός χρόνος με τους γονείς είναι επίσης πολύτιμος, καθώς δίνεται η ευκαιρία στα μέλη της οικογένειας να έρθουν πιο κοντά και να συζητήσουν διάφορα θέματα. Καλό είναι, βέβαια, να αποφεύγονται ζητήματα που έχουν προκαλέσει ένταση κατά τη διάρκεια της χρονιάς ή που πειράζουν ιδιαίτερα τα παιδιά.
Εφηβεία
Όπως και τα παιδιά της σχολικής ηλικίας, έτσι και οι έφηβοι έχουν ανάγκη από ξεκούραση μετά από ένα δύσκολο χειμερινό πρόγραμμα. Έτσι, και για κείνους είναι απαγορευτική η σχολική μελέτη στις διακοπές, ακόμα κι αν πρόκειται για παιδί που μπαίνει στη Γ’ Λυκείου. Καθώς πιθανότατα να έχει αρχίσει ήδη φροντιστήριο και να έχει περάσει ένα μεγάλο μέρος του καλοκαιριού με διάβασμα, οι οικογενειακές ολιγοήμερες διακοπές είναι μια καλή ευκαιρία για ανασυγκρότηση δυνάμεων πριν τη μεγάλη «μάχη» των Πανελληνίων.
Οι έφηβοι γενικότερα βαριούνται εύκολα, οπότε καλό είναι να τους συμπεριλάβουν οι γονείς στην επιλογή του μέρους των διακοπών –αν τίθεται τέτοιο θέμα- και να λάβουν υπόψη τους τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους. Όσο περισσότερα έχουν να κάνουν στον τόπο παραθερισμού και όσο πιο πολλές ευκαιρίες για δημιουργία παρέας έχουν, τόσο λιγότερο θα γκρινιάζουν και θα απομονώνονται και τόσο πιο ευχαριστημένοι θα είναι και οι γονείς.
Την περίοδο της εφηβείας τα περισσότερα παιδιά όχι μόνο δεν επιθυμούν να συζητούν ή να κάνουν παρέα με τους γονείς τους, αλλά δείχνουν έντονα την αντίδρασή τους σε κάθε προσπάθεια των μεγαλυτέρων. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η διευκόλυνση των παιδιών να βρεθούν με συνομήλικούς τους και η ενθάρρυνση -χωρίς υπερβολές- για κοινωνικοποίηση. Ανάλογα με την ηλικία και το χώρο, οι έφηβοι μπορούν να έχουν μεγαλύτερες ελευθερίες απ’ ότι το χειμώνα ως προς το τι θα επιλέξουν να κάνουν, πόσο θα απομακρυνθούν και τι ώρα θα κοιμηθούν.
Στις οικογενειακές διακοπές, λοιπόν, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, χρειάζεται να διαμορφωθεί και η καθημερινότητα. Όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά, τόσο πιο μεγάλη ανάγκη υπάρχει για μια ρουτίνα, ενώ όσο μεγαλώνουν τόσο μεγαλύτερο ρόλο παίζει η ύπαρξη συνομήλικων παιδιών για να κάνουν παρέα. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη και τα ατομικά χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα του παιδιού, αλλά και οι ανάγκες και επιθυμίες των μεγάλων.
πηγή:citypress.gr