Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

Doodle από την Google για τον αρχιτέκτονα Μις φαν ντερ Ρόε

Την επέτειο για τα 126 χρόνια από τη γέννηση του γνωστού αρχιτέκτονα τιμά η Google με ένα πολύχρωμο λογότυπο στην αρχική της σελίδα (doodle)

Ο Μις φαν ντερ Ρόε θεωρείται σήμερα, ένας από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες του 20ου αιώνα μαζί με τον Λε Κορμπιζιέ, τον Βάλτερ Γκρόπιους και τον Φρανκ Λόιντ Ράιτ, ενώ έμειναν ανεξίτηλα γραμμένες στην ιστορία οι χαρακτηριστικές του φράσεις-απόψεις «το λιγότερο είναι περισσότερο» και «ο Θεός είναι στις λεπτομέρειες».
Το έργο του με λίγα λόγια
Ο Μις φαν ντερ Ρόε (ή Ludwig Mies van der Rohe όπως είναι το πλήρες όνομά του) γεννήθηκε στις 27 Μαρτίου 1886 στο Άαχεν της Γερμανίας και έφυγε από τη ζωή στις 17 Αυγούστου 1969 στο Σικάγο, έχοντας αφήσει πίσω του ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο αλλά και επιρροές για την επόμενη γενιά.
Ο Μις φαν ντερ Ρόε θεωρείται ευρέως ως ένας από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης αρχιτεκτονικής που επεδίωξε να καθιερώσει ένα αρχιτεκτονικό ύφος. Στην καριέρα του σχεδίασε σπίτια ανώτερης κατηγορίας, θαύμασε τις ευρείες αναλογίες και έδωσε μεγάλη προσοχή στη σχέση μεταξύ των δημιουργημάτων του ανθρώπου και τη φύση.
Τα κτήριά του αποτελούνται από μια απλή (ίσως και απλοϊκή) γεωμετρική δομή, με αυστηρότητα στα περιγράμματα και προσεγμένη αναλογία των επιμέρους στοιχείων. Το «Less is more» είναι η φράση-άποψη που τον οδήγησε στον υπέρτατο ορθολογισμό και στην ψυχρή ομορφιά των χαλύβδινων και γυάλινων δημιουργημάτων του, ενώ το πάθος του για την λεπτομέρεια εκφράστηκε από το «God is in details» και αποδείχθηκε στον τρόπο επεξεργασίας του προβλήματος της γωνίας, που προϋπήρχε και απασχολούσε τους καλλιτέχνες από την εποχή ακόμα, του δωρικού ρυθμού.

Ο Μις σχεδίασε επίσης, σύγχρονα κομμάτια επίπλων με προσοχή στη λεπτομέρεια και τα παραδοσιακά πολυτελή υφάσματα και κυρίαρχη την μινιμαλιστική σχεδιαστική αντίληψη. Ο Mies σχεδίασε ακόμα και τα πρώτα πλαστικά καθίσματα, με βάση το ανθρώπινο σώμα.
Σύντομη βιογραφία του
Αν και από μικρή ηλικία εργάστηκε στην οικογενειακή οικοδομική επιχείρηση, σπούδασε σε εμπορική σχολή και έφυγε για το Βερολίνο. Το πραγματικό του πατρικό επώνυμο ήταν Mies, αλλά το άλλαξε σε «van der Rohe» -όπως λεγόταν η μητέρα του- όταν έγινε γνωστός. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι συνολικά, η επαγγελματική του σταδιοδρομία χωρίζεται σε δύο περιόδους: σε αυτή της δράσης του στην Γερμανία και σε αυτή στην Αμερική.
Εργάστηκε από το 1905 ως σχεδιαστής επίπλων και από το 1908 άρχισε την αρχιτεκτονική του πορεία ως μαθητευόμενος στο τεχνικό γραφείο του Πέτερ Μπέρενς, όπου γνώρισε τον Γκρόπιους και τον Λε Κορμπιζιέ. Το 1912 ίδρυσε το δικό του ανεξάρτητο αρχιτεκτονικό γραφείο.
Με την επιστράτευσή του στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο ορίστηκε το 1921 ως επικεφαλής της «Ομάδας του Νοέμβρη», η οποία είχε βάλει ως στόχο τη μεταφορά του πνεύματος της γερμανικής «επανάστασης του Νοέμβρη» (1918) στην Τέχνη και η οποία απαιτούσε τη διάλυση της παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής και την εξάλειψη της προσωπικότητας του καλλιτέχνη.
 Στη συνέχεια, προσχώρησε στη ριζοσπαστική Αρχιτεκτονική και έγινε συνιδρυτής με τον Γκρόπιους του «κύκλου» πρωτοποριακών Αρχιτεκτόνων. Το 1925-26 σχεδιάζει με εντολή του Κομμουνιστικού Κόμματος της Γερμανίας τις επιτάφιες πλάκες των δολοφονηθέντων ηγετών Καρλ Λίμπκνεχτ και Ρόζα Λούξεμπουργκ, το 1928-29 κατασκεύασε το περίπτερο της Γερμανίας στην παγκόσμια έκθεση της Βαρκελώνης και το 1930 του ανατέθηκε από τον Γκρόπιους, η διεύθυνση του «Bauhaus» - της καλλιτεχνικής και αρχιτεκτονικής σχολής που ιδρύθηκε από τον Βάλτερ Γκρόπιους και αναπτύχθηκε την περίοδο 1919-1933 στη Γερμανία.
Όταν είχε αναλάβει τη διεύθυνση της σχολής, ο Μις ελευθέρωσε τη σχολή από την πολιτική, αλλά συνάντησε σημαντική αντίθεση από τους αριστερούς σπουδαστές. Στο διάστημα αυτό εισήγαγε τη διδασκαλία του σχεδιασμού εσωτερικών και εκθεσιακών χώρων και φρόντισε να αναπτυχθούν τα εργαστήρια τυπογραφίας, διαφήμισης και φωτογραφίας. Το 1932 η σχολή έκλεισε καθώς οι Ναζί θεώρησαν το ύφος Bauhaus μη πατριωτικό.
Το 1934 συμμετείχε σε διαγωνισμό για το γερμανικό περίπτερο στις Βρυξέλλες, αλλά η πρότασή του απορρίφθηκε προσωπικά από τον Χίτλερ και έτσι σιγά σιγά η δυνατότητα εργασίας στη Γερμανία για αυτόν περιορίστηκε.
Το 1938 μετανάστευσε στην Αμερική και έγινε διευθυντής του Illinois Institute of Technology στο Σικάγο. Για 20 και πλέον χρόνια κατασκευάζει εντυπωσιακά οικοδομήματα στις ΗΠΑ και το 1965-68 επανέρχεται στη Γερμανία για να κατασκευάσει την Εθνική Πινακοθήκη στο Βερολίνο.
πηγή:clickatlife.gr