Αυτή την περίοδο η ψυχική υγεία των Ελληνόπουλων «δοκιμάζεται»! Μελέτη σε 13 χώρες (στην Ελλάδα έγινε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία» σε 1.200 νέους 12-18 ετών) έδειξε ότι 1 στους 3 Έλληνες μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου υποφέρει από άγχος, ενώ πολλοί κινδυνεύουν από κατάθλιψη.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία, 200.000 ήδη αντιμετωπίζουν κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα! Τι να κάνετε; Καταρχήν, να εντοπίσετε το πρόβλημα και μετά να βοηθήσετε τα παιδιά σας.
Σενάριο 1ο
Έχει διαταραχές στην όρεξη ή τον ύπνο του.
Αντιμετωπίστε το: Ένα «κλασικό» δείγμα στρες, που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Προσπαθήστε να καθιερώσετε συγκεκριμένες ώρες για φαγητό και ξεκούραση. Παράλληλα, συζητήστε με το παιδί τους φόβους του και ενθαρρύνετέ το να ασχοληθεί για λίγο με κάτι δημιουργικό.
Σενάριο 2ο
Παρόλο που διαβάζει εξαντλητικά, ανησυχεί ότι δεν θα θυμηθεί ούτε λέξη!
Αντιμετωπίστε το: Το «μπλοκάρισμα» που προκαλεί το άγχος μπορεί να αποδειχθεί... καταστροφή. Βοηθήστε το στη μελέτη με τα εξής βήματα: Κεφάλαιο, Ερώτηση (τι μαθαίνουμε από αυτό;), Δεύτερη Ανάγνωση, Σκέψη, Εξιστόρηση, Επανάληψη. Μπορείτε επίσης να διευκολύνετε την απομνημόνευση επιστρατεύοντας υπογραμμίσεις, ήχους και εικόνες.
Σενάριο 3ο
Παραπονιέται ότι δεν μπορεί να συγκεντρωθεί.
Αντιμετωπίστε το: Το στρες και η κούραση εμποδίζουν τη συγκέντρωση. Το «αντίδοτο» είναι να κάνει συχνά, ολιγόλεπτα διαλείμματα και να του μεταδώσετε αισιοδοξία, που θα το ενθαρρύνει να χαλαρώσει. Βασική προϋπόθεση, επίσης, είναι να εξασφαλίσετε για τη μελέτη του ένα ήσυχο μέρος, όπου τίποτα δεν θα του αποσπά την προσοχή.
Σενάριο 4ο
Βρίσκει διαρκώς δικαιολογίες για να μη διαβάσει.
Αντιμετωπίστε το: Ξεκαθαρίστε αρχικά αν προσπαθεί να αποφύγει το άγχος που προκαλεί η προσπάθεια επίτευξης ενός στόχου ή μήπως έχει άλλα ενδιαφέροντα, που το απασχολούν περισσότερο. Ξεκινήστε μια ειλικρινή συζήτηση ανάμεσά σας (χωρίς να το χαρακτηρίσετε «τεμπέλη»), ενώ ζητήστε και από τους καθηγητές να σας βοηθήσουν.
Σενάριο 5ο
Παραδίδει «λευκή κόλλα», παρόλο που έχει προετοιμαστεί τέλεια.
Αντιμετωπίστε το: Προτού φύγει για το σχολείο, συμβουλεύστε το τα εξής: Να καθίσει αναπαυτικά στο θρανίο του, να αγνοήσει οτιδήποτε συμβαίνει στην τάξη, να ξεκινήσει από τις ερωτήσεις που του φαίνονται ευκολότερες και να μην πανικοβληθεί όταν έρθει αντιμέτωπο με τις δύσκολες! Αν δεν αποφύγει τον πανικό, να «κατεβάσει» το στυλό του, να «τραβήξει» το βλέμμα του από την κόλλα και να προσπαθήσει να ηρεμήσει, παίρνοντας μια βαθιά αναπνοή. Προηγουμένως, πρέπει να του έχετε εξαλείψει το φόβο ότι μια προηγούμενη αποτυχία μπορεί να επαναληφθεί
Σενάριο 6ο
Υποφέρει από ζαλάδες, πονοκέφαλο, ναυτίες ή δυσκολίες στην αναπνοή.
Αντιμετωπίστε το: Αυτά τα συμπτώματα μαρτυρούν στρες και υπερκόπωση. Επιβάλλεται να ξεκουραστεί και να αποβάλει την υπερένταση, π.χ. με μια βόλτα. Πρέπει επίσης να ανακατανείμει το χρόνο διαβάσματος αφού, προφανώς, οι εξετάσεις του έχουν γίνει «έμμονη ιδέα». Σε περίπτωση που τα συμπτώματα επιμένουν, συμβουλευτείτε ειδικό. Ακούγεται τρομακτικό, όμως έρευνα του Παν/μίου Ιωαννίνων καταδεικνύει ότι την περίοδο των εξετάσεων το 5% των κοριτσιών και το 1,5% των αγοριών σκέφτονται ότι «η ζωή τους δεν αξίζει»!