Παρασκευή, 30 Νοεμβρίου 2012

Πώς να επιλέξουμε το καλύτερο παιχνίδι στο παιδί μας;

Τα Χριστούγεννα, η πιο μαγική γιορτή της χρονιάς πλησιάζει και όλοι οι γονείς αναρωτιούνται τι δώρο θα ήθελαν τα παιδιά τους! Τα Χριστούγεννα είναι μια παράξενη γιορτή.
Όσο είμαστε παιδιά δε βλέπουμε την ώρα που θα έρθει και λαχταράμε να κρατήσει όσο περισσότερο γίνεται. 
Όλοι χρειαζόμαστε τις ωραίες παιδικές αναμνήσεις των γιορτών γιατί όταν και όποτε τις ανακαλούμε αισθανόμαστε ευφορία, με τον ίδιο περίπου τρόπο όπως όταν ακούμε ωραία μουσική ή τρώμε σοκολάτα: το σώμα μας εκκρίνει ενδορφίνες, τις ορμόνες της ευτυχίας, οι οποίες με τη σειρά τους δυναμώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα και την σωματική και ψυχική μας αντοχή! 
Τα παιχνίδια που κυκλοφορούν στη αγορά είναι πάρα πολλά. Γι’ αυτό και η επιλογή τους τις περισσότερες φορές είναι πολύ δύσκολη. Εκείνο όμως που έχει μεγαλύτερη σημασία, όταν επιλέγει κανείς ένα παιχνίδι για το παιδί, είναι αν το παιχνίδι είναι κατάλληλο για την ηλικία του και το πιο σημαντικό αν είναι ασφαλές για την ηλικία του.
Το παιχνίδι είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη του παιδιού, καθώς μέσα από αυτό ξεδιπλώνονται όλες οι ικανότητές του. Ερεθίζεται η φαντασία του, εξασκείται η σωματική του δύναμη, η ικανότητα του να σκέφτεται, να συνδυάζει, να γνωρίζει τους κανόνες στο ομαδικό παιχνίδι και να μαθαίνει να μοιράζεται.                                                                                      
Το παιδί μέσα από το παιχνίδι εκφράζει απωθημένες επιθυμίες. Στο παιχνίδι το παιδί μπορεί να δείξει συμπεριφορές που του έχουν απαγορευτεί στην καθημερινή του ζωή. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί μιμείται τους μεγάλους και διευκολύνεται στην ταύτιση με αυτούς. Παίζει έντονα σκηνές της πραγματικής ζωής, φωνάζει, γελάει, διατάζει. Κάνει ανταλλαγή καθημερινών ρόλων της ζωής. Εκδηλώνει την ανάπτυξή του.                               
Λύνει προβλήματα και πειραματίζεται προσπαθώντας να δώσει λύσεις. Το παιχνίδι του δίνει τη δυνατότητα να αισθάνεται επιτυχημένο. 
Ένα παιχνίδι πρέπει να εκπληρώνει τις ανάγκες του παιδιού ανάλογα με την ηλικία του. 
Ο Οργανισμός προστασίας του καταναλωτή της Αμερικής δίνει τις ακόλουθες οδηγίες για τον τρόπο επιλογής παιχνιδιών.

Μην τους αγοράζετε μόνον διαφημιζόμενα παιχνίδια, που προβάλλονται συνεχώς και που πολλές φορές διαφθείρουν την ψυχή των παιδιών ποικιλότροπα.
Διαλέξτε ποιοτικά και παιδαγωγικά παιχνίδια.
Διαλέξτε το παιχνίδι το οποίο να αρμόζει στις ικανότητες και τις δεξιότητες του παιδιού.
Τα παιχνίδια που προορίζονται για παιδιά μικρότερα των 3 χρόνων απαγορεύεται να έχουν μικρά αντικείμενα γιατί τα παιδιά μπορεί να τα βάλουν στο στόμα και να τα καταπιούν. Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία προσπαθούν να ξηλώσουν οτιδήποτε πιάσουν στα χέρια τους και μάλιστα να το βάλουν στο στόμα. Γι αυτό σιγουρευτείτε ότι το παιχνίδι είναι καλά κατασκευασμένο και δεν μπορούν εύκολα να φύγουν κομμάτια από πάνω του.
Να διαβάζετε ΠΑΝΤΑ τις ετικέτες που αναφέρουν για ποιες ηλικίες προορίζεται το παιχνίδι.
Να διαβάζετε τις οδηγίες χρήσης και να είστε σίγουροι ότι είναι ξεκάθαρες τόσο σε σας, όσο και στο παιδί.
Ποτέ μην τυλίγετε τα δώρα με πλαστικό περιτύλιγμα. Μπορεί το πλαστικό να αποβεί μοιραίο για το μωρό.
Αν αγοράσετε παιχνίδι με ήχους, σιγουρευτείτε ότι αυτοί δεν είναι έντονοι.
Μην αγοράζετε παιχνίδια με μεγάλα λουριά ή μεγάλο σχοινί. Παιχνίδια με μακριά σχοινιά δεν κάνουν για μικρά παιδιά γιατί μπορεί να αυτοστραγγαλιστούν.
Πρέπει να σιγουρευτείτε ότι το δίκτυ που έχουν κάποια παιχνίδια δεν μπορεί εύκολα να αποσυνδεθεί από το υπόλοιπο παιχνίδι. Τα παιδιά μπορεί να εγκλωβιστούν μέσα σε αυτό.
Ποτέ μην τους δίνετε μπαλόνια. Αν θέλετε να τους χαρίσετε ένα μπαλόνι, πρέπει πρώτα να το φουσκώσετε και μετά να τους το δώσετε.
Ηλεκτρικά παιχνίδια να αγοράζετε μόνο σε παιδιά μεγαλύτερα των 12 χρονών. Να έχετε στο μυαλό σας ότι αγοράζοντας ηλεκτρικό παιχνίδι είναι απαραίτητη η παρουσία σας όταν θα το χρησιμοποιεί το παιδί.
Για παιδιά σχολικής ηλικίας διαλέξτε ηλεκτρονικά παιχνίδια, επιτραπέζια, σετ για χειροτεχνίες, σετ για κατασκευές, σετ για πειράματα, τηλεσκόπιο, σετ για επιστημονικές παρατηρήσεις, ποδήλατα.
Όταν αγοράζετε στο παιδί σας ποδήλατο ή οποιοδήποτε παιχνίδι που να μπορεί να το μεταφέρει πρέπει πρώτα να μάθετε το παιδί σας να το χρησιμοποιεί.
Σύμφωνα με μία έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ τα παιδιά έχουν αποκτήσει πολύ καλή σχέση με την τεχνολογία και θέλουν συνεχώς να παίρνουν δώρα διάφορα gadget που κυκλοφορούν στην αγορά.                                                                                                   

Με βάση αυτό η εταιρεία ερευνών Nielsen ρώτησε ένα μεγάλο δείγμα από παιδιά ηλικίας 6 έως 12 ετών για το ποιο θα ήταν το gadget που θα ήθελαν να τους πάρουν δώρο οι συγγενείς τους.
Το 31% των παιδιών απάντησε ότι θέλει να αγοράσει ένα iPad με τα λεφτά από το χαρτζιλίκι που μαζεύει ή ελπίζει ότι θα του το πάρουν οι γονείς του δώρο μέσα στους επόμενους 6 μήνες.
Δεύτερος σε προτίμηση έρχεται ο ηλεκτρονικός υπολογιστής σε ισοβαθμία με το iPod μιας και το 29% ζήτησε από τους γονείς του ένα από τα δύο.

Αμέσως μετά στις προτιμήσεις σύμφωνα πάντα με την έρευνα, έρχεται το Nintendo DS με ποσοστό 25%, ενώ το 21% από τα παιδιά που απάντησαν είπε ότι θέλει ένα PlayStation 3.
Ανάμεσα στα πιο αγαπημένα και πολυσυζητημένα δώρα και αυτής της εορταστικής περιόδου συγκαταλέγονται τα βιντεοπαιχνίδια και τα παιχνίδια των ηλεκτρονικών υπολογιστών, στα οποία τα παιδιά αφιερώνουν πολύ από τον ελεύθερο χρόνο τους. Γονείς και εκπαιδευτικοί τα αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη, καθώς διερωτώνται αν έχουν επιπτώσεις στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών. Επειδή η εμφάνιση των βιντεοπαιχνιδιών στην αγορά είναι σχετικά πρόσφατη, δεν υπάρχουν πολλά εμπεριστατωμένα ερευνητικά δεδομένα που να βεβαιώνουν τις θετικές ή τις αρνητικές συνέπειές τους.

Τα ποικίλα βιντεοπαιχνίδια που κυκλοφορούν στην αγορά έχουν διαφορετικούς κανόνες. Η ερώτηση που προκύπτει είναι εάν η προσωπικότητα του παιδιού καθορίζει το πώς αυτό αντιλαμβάνεται τους κανόνες ή αν το βιντεοπαιχνίδι υπαγορεύει τους κανόνες στο παιδί, χωρίς τη συμμετοχή του στην ερμηνεία τους. Παρατηρήσεις ψυχολόγων και εκπαιδευτικών συγκλίνουν στην άποψη ότι στην πραγματικότητα είναι τόσο η προσωπικότητα του παιδιού όσο και ο σχεδιασμός των κανόνων του βιντεοπαιχνιδιού, τα οποία καθορίζουν το πώς το παιδί αντιλαμβάνεται το παιχνίδι και τους κανόνες του. Αυτό σημαίνει ότι μια ισχυρή προσωπικότητα ή ένα παιδί που έχει καλά χαρακτηρολογικά θεμέλια δεν πρόκειται να γίνει εύκολα έρμαιο των κανόνων του βιντεοπαιχνιδιού και να το χρησιμοποιήσει με λανθασμένο τρόπο. Παιδιά με επιθετικές τάσεις, για παράδειγμα, τείνουν να ερμηνεύουν τους κανόνες με μονομερή, βίαιο τρόπο, ενώ παιδιά με τάσεις κοινωνικής αλληλεγγύης και συνεργασίας τείνουν να ερμηνεύουν τους κανόνες με συνεργατικό, έξυπνο τρόπο, ο οποίος δεν είναι βίαιος.
Τι να προσέξουν οι γονείς σχετικά με τα βιντεοπαιχνίδια 
H πρώτη συμβουλή είναι να διατηρήσετε την ψυχραιμία σας! Oι ειδικοί επισημαίνουν ότι ο προσεκτικός, αλλά όχι ασφυκτικός, έλεγχος των γονέων αποτελεί το κλειδί, γι’ αυτό και παρακάτω θα προσπαθήσουμε να δώσουμε κάποιες σημαντικές συμβουλές και προτάσεις που θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα φανούν χρήσιμες σε αρκετούς γονείς.                  


Ασχοληθείτε και ενημερωθείτε για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια: Συχνά οι γονείς πληρώνουν μόνο τον εξοπλισμό, αφήνουν το παιδί να παίζει, αλλά δαιμονοποιούν περιστασιακά αυτή τη μορφή διασκέδασης!

Τα βιντεοπαιχνίδια είναι ένα μόνο είδος παιχνιδιού και δεν θα πρέπει να αποτελούντη μοναδική ψυχαγωγία για τα παιδιά. Όταν διαλέγουν δώρα, οι γονείς θα πρέπει να επιλέξουν και άλλου είδους παιχνίδια, τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και συνεργασίας (π.χ., επιτραπέζια παιχνίδια).
Τα σπορ, ιδιαίτερα τα ομαδικά, μπορούν να αποτελέσουν τον αντίποδα στη μοναχικότητα των βιντεοπαιχνιδιών.
Οι γονείς μπορούν να επιλέξουν εκπαιδευτικά βιντεοπαιχνίδια, τα οποία δεν παρουσιάζουν βίαιες σκηνές.
Ψυχολογικές έρευνες δείχνουν ότι, σε γενικές γραμμές, η βία έχει μικρότερη επιρροή στη συμπεριφορά του παιδιού όταν ασκείται από ανθρωπόμορφα όντα ή κινούμενα σχέδια, ενώ η επιρροή της μεγαλώνει όταν ασκείται από ανθρώπινους χαρακτήρες στο παιχνίδι.
Οι γονείς θα πρέπει να αποφεύγουν να παίρνουν στα παιδιά τους βιντεοπαιχνίδια στα οποία το παιδί συμμετέχει και γίνεται μέρος της βίαιης σκηνής και του παιχνιδιού (όταν δηλαδή το παιδί έχει ένα ρόλο στο παιχνίδι) και αυτό γιατί η διάκριση μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας γίνεται δυσκολότερη. Προτιμότερα είναι τα βιντεοπαιχνίδια στα οποία το παιδί έχει ένα ρόλο εξωτερικό, αυτόν του παίκτη, και δεν χρειάζεται να μπει στο "πετσί του βίαιου ρόλου".
Εναλλακτικά, τα βιντεοπαιχνίδια που είναι σχεδιασμένα για να επιλύσουν κάποιο μυστήριο (χωρίς βία) είναι γοητευτικά και προσφέρουν στο παιδί την αίσθηση της περιπέτειας και της ενεργού συμμετοχής.
Οι γονείς θα πρέπει να επιβλέπουν τις παρέες των παιδιών τους και ειδικότερα τα παιδιά με τα οποία παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Όταν οι βίαιες αντιδράσεις βρίσκουν πρόσφορο έδαφος και γίνονται αποδεκτές (π.χ., από κάποιο άλλο παιδί το οποίο έχει επιθετικές καταβολές), τότε η βίαιη συμπεριφορά ενισχύεται και το μήνυμα που περνά είναι ότι οι βίαιες πράξεις είναι δεκτές, με αποτέλεσμα να γίνονται μέρος του ρεπερτορίου της συμπεριφοράς του παιδιού.
Ακόμα και όταν δύο φίλοι παίζουν δίπλα - δίπλα ένα ανταγωνιστικό παιχνίδι, οι γονείς μπορούν να συζητήσουν με τα παιδιά για την άμιλλα, τη χαρά του παιχνιδιού, την ευχαρίστηση του να παίζει κανείς με παρέα και έτσι να τονίσουν τις κοινωνικές πλευρές του παιχνιδιού, αντί να επικεντρωθούν στο ποιος κέρδισε και ποιος έχασε.
Η επίδραση της βίας δεν είναι άμεση στο φυσιολογικά αναπτυσσόμενο παιδί, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι το παιδί που θα παίξει ένα βιντεοπαιχνίδι με βίαιες σκηνές δεν θα σπεύσει να τις εφαρμόσει στην πραγματικότητα.


Οι συζητήσεις των γονιών με το παιδί, οι οποίες οριοθετούν τι είναι πραγματικό και τι φανταστικό, ποιες είναι οι συνέπειες συγκεκριμένων πράξεων στην πραγματικότητα και ποιες είναι κοινωνικά αποδεκτές λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, μπορούν να αποτελέσουν ένα καλό αντίδοτο κατά της βίας που απεικονίζεται στα βιντεοπαιχνίδια.


healthtimes.gr