Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2012

ΦΩΤΑ ΞΕΝΟΝ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Οσα πρέπει να ξέρετε για το σύστημα φώτων xenon ή κιτ xenon ή HID kit. Πόσο βοηθάει στη νυκτερινή οδήγηση? πόσο κοστίζει? Συμφέρει εργοστασιακό ή after sale market? Τι διαφέρουν?

Η λέξη HID είναι η αγγλική συντομογραφία για τις λέξεις High Intensity Discharge lamp, δηλαδή λάμπα εκκένωσης υψηλής έντασης, περισσότερο γνωστή ως φώτα xenon, κιτ xenon, λάμπα xenon, ή απλά xenon.
Οι λάμπες xenon μοιάζουν με τις συμβατικές λάμπες αλογόνου με τη διαφορά ότι αντί για αντίσταση πυρακτώσεως έχουν μέσα στο γυάλινο περίβλημα τους μία σφαίρα γεμάτη με διαφόρων ειδών χημικά αέρια . Η συγκεκριμένη σφαίρα είναι κατασκευασμένη από ειδικό κρύσταλλο πολύ ανθεκτικό σε υψηλές θερμοκρασίες και υπεριώδεις ακτινοβολίες. 
Το μίγμα αυτών των αερίων σε μεγαλύτερο ποσοστό αποτελείται από αέριο xenon, γι’ αυτό και ονομάζονται λάμπες xenon. Η μεγαλύτερη διαφορά τους με τις απλές λάμπες αλογόνου είναι ότι πλέον δεν αρκεί η τάση των 12V για να παραχθεί φως από την λάμπα . Στη σφαίρα, που βρίσκεται ανάμεσα σε 2 πόλους, για να παραχθεί φως , πρέπει να εφαρμοστεί τάση γύρω στα 23000V ανάμεσα στους 2 πόλους ώστε το αέριο xenon να διεγερθεί και να δημιουργηθεί διαχωρισμός ηλεκτρονίων .
Αυτή η διέγερση θα σχηματίσει ένα ηλεκτρικό τόξο μεγάλης έντασης και πολύ υψηλού θερμοκρασιακού χρώματος. Για να μπορέσουν οι εταιρείες να μετατρέψουν τα 12V της τάσης του αυτοκινήτου σε 23000V κατασκεύασαν ειδικούς μετασχηματιστές ,γνωστοί ως xenon ballast ή xenon starter. Αυτοί οι μετασχηματιστές τροφοδοτούνται με τάση 12V (αυτοκίνητα, μηχανές) ή 24V (φορτηγά, λεωφορεία) και την μετατρέπουν σε 23000V, τάση ικανή ώστε να παραχθεί φως από τις λάμπες xenon. Ο συνδυασμός λάμπας και μετασχηματιστή είναι αυτό που αποκαλούμε σύστημα xenon ή κιτ xenon ή HID kit.

Συγκριτικός πίνακας φώτα αλογόνου σε σχέση με τα φώτα xenon

Φώτα Xenon σε σχέση με τα φώτα αλογόνου

Οι διαφορές ανάμεσα στα γνωστά και κλασικά φώτα αλογόνου των αυτοκινήτων και στα φώτα xenon είναι εμφανής και μεγάλη. Ο παραπάνω συγκριτικός πίνακας είναι ενδεικτικός των διαφορών.
 Στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου υπάρχουν μερικά παράδοξα. Αγοράζουμε πράγματα που δε χρειαζόμαστε είτε γιατί κάνουν το αυτοκίνητο να δείχνει καλύτερο, είτε γιατί μας κάνει εμάς να νοιώθουμε καλύτερα.
Κλασσικό παράδειγμα της πρώτης περίπτωσης είναι η σπορ χαμηλωμένη ανάρτηση, που όσο και αν προσθέτει στα οδηγικά χαρακτηριστικά ενός μοντέλου, του κόβει άνεση σε μία χώρα όπου οι δρόμοι έχουν τουλάχιστον μία λακκούβα ανά μέτρο.
Παράδειγμα του δεύτερου είναι τα κάμπριο αυτοκίνητα που παρότι το καλοκαίρι κάνουν οδηγό και επιβάτες σα θερμοσίφωνες, θεωρούνται το απόλυτο αξεσουάρ για τους θερινούς μήνες.
Όμως τα επιπλέον χρήματα που ζητάνε αυτά φαίνονται αμέσως. Πιάνουν τόπο θα έλεγε κανείς ασχέτως με το πόσο ταλαιπωρούν ή όχι. Τα φώτα Xenon όμως; Με τα ίδια λεφτά που ζητάνε οι αντιπροσωπίες για τα φώτα Xenon μπορεί κανείς να προσθέσει όλο τον άλλο εξοπλισμό που θέλει και να του περισσέψουν και ρέστα.
Από 1.000 ως 1.500 ευρώ (αν όχι και περισσότερα στα ακριβότερα μοντέλα), θα μπορούσε να δώσει κανείς για ένα πακέτο εξοπλισμού που περιλαμβάνει το ESP (που πρέπει να θεωρείται ήδη υποχρεωτικό), και αρκετά στοιχεία άνεσης όπως δερμάτινο σαλόνι ή ζάντες αλουμινίου.
Αν τα δώσει για τα Xenon θα αγοράσει πιο ισχυρά φώτα, με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής ενώ σε αρκετά πλέον μοντέλα θα πάρει μαζί τους και την ικανότητά τους να στρίβουν μαζί με το τιμόνι. Μήπως όμως είναι πολλά 1.500 ευρώ για καλύτερα φώτα; 
Εξάλλου τα φώτα των αυτοκινήτων σήμερα είναι ήδη πολύ καλά. Αντίθετα με μερικές δεκαετίες πριν που από μάρκα σε μάρκα και μοντέλο σε μοντέλο έβρισκες διαφορές σημαντικές στο πόσο έφεγγαν τα φώτα των αυτοκινήτων, σήμερα τα στάνταρ φώτα αλογόνου παρέχουν άριστο φωτισμό. Με την (τελείως άκυρη αλλά δυστυχώς συνήθη) συνδρομή των φώτων ομίχλης δε, έχουμε την εντύπωση πως κάνουμε τη νύχτα μέρα (τουλάχιστον στον καθρέφτη του μπροστινού). 
Άρα τι το καλύτερο κάνουν τα φώτα Xenon; Θα πίστευε κανείς πως το να φέγγουν πιο μακριά ή πιο πυκνά επιτυγχάνεται με άλλες λάμπες ή ρύθμιση πιο ψηλά των απλών φώτων. Όμως τα Xenon έχουν τυπικά διπλάσια φωτεινότητα και τριπλάσια πυκνότητα φωτός. Αυτό σημαίνει πως καλύπτουν μεν την ίδια απόσταση φωτισμού όπως και τα απλά φώτα αλογόνου, όμως σε αυτό το πεδίο τα πράγματα είναι σαφώς πιο φωτεινά και παραμένουν το ίδιο όσο μακριά φτάνει η δέσμη. 
Δεδομένου πως στην Ελλάδα μόλις το 14% των δρόμων είναι φωτισμένο, και αυτό μάλλον μέτρια, τα φώτα Xenon αυξάνουν κατακόρυφα την ορατότητα του οδηγού κατά την οδήγηση τη νύχτα. Οι σχετικές έρευνες δείχνουν πως η πιθανότητα αποφυγής εμποδίου στην ίδια απόσταση είναι τετραπλάσια με φώτα Xenon από ότι με απλά αλογόνου. 
Άρα λοιπόν αξίζουν τα λεφτά τους; Δεδομένου ότι συνδυάζονται με το υπόλοιπο φωτιστικό και δεν λειτουργούν εξίσου καλά σαν εκ των υστέρων τοποθέτηση, πληρώνουμε για να τα έχουμε ή τα κόβουμε και ρίχνουμε τα λεφτά μας σε κάτι άλλο; 
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Εδώ θα θέλαμε νας ενημερώσουμε ότι τα εργοστασιακά σετ φώτων ξένον κυμαίνονται περίπου από 1.000-1.500 €, ίσως και κάτι περισσότερο, ανάλογα με την μάρκα και το μοντέλο του αυτοκινήτου, ενώ σε aftersales θα μπορούσαμε να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα με 150 - 300 €, ίσως και κάτι λιγότερο.
Εδώ λοιπόν εύλογα τίθεται το ερώτημα, γιατί τόσο μεγάλη διαφορά για το ίδιο πράγμα ?
Σας ενημερώνω λοιπόν ότι σύμφωνα πάντα με την πλειόνοτητα των απόψεων, των διαπιστώσεων και των πληρηφοριών, τα εργοστασιακά Xenon εκτός της σημαντικά ανώτερης ποιότητας σε ότι αφορά τα κυκλώματα, τις καλωδιώσεις, τους μετασχηματιστές υψηλής τάσης και λοιπά παρελκώμενα που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία τους, τα διαθέτουν υποχρεωτικά με αυτόματη συνεχή ρύθμιση της δέσμης, με υδραργυρικούς αισθητήρες και την πλύση τους με σύστημα πλήσης, πράγμα που δεν παρέχεται στο aftersale market. Αν λοιπόν κάποιος δεν έχει αυτόν τον καυμό, αντί να δώσει το μεγάλο ποσό αυτό στο εργοστάσιο, θα μπορούσε να έχει μια ασφαλή νυκτερινή οδόγηση με after sales υλικά που κατά τα άλλα δεν υστερούν σε τίποτα των εργοστασιακών

ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΓΟΡΑΣ ΚΙΤ AFTER SALES. ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΘΕΙ ΑΠΟ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΗΛΕΚΡΟΛΟΓΟ ΑΥΤ/ΤΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΙΣΤΟ, ΑΦΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΚΑΙ ΜΑΙΜΟΥ ΧΕΝΟΝ